heeeeeeeeY!

ojojoj, nu har det hant mycket sen sist!!

fort o framst vill jag saga GRATTIS till Arvid som just har fyllt ar!! forlat att jag glomde messa! hoppas ni hade en fin dag med mycket karlek! halsa halsa!! och snart fyller ju lilla asta ocksa ett ar! vad tiden gar fort..
och pappa - det kostar inget for mig att ta emot sms! det ar lungan...det kostar bara en krona for mig att skicka! jaa, jag fick smset du skickade! tack! och det  var kul nar ni ringde!! tyvarr hordes inte sa mkt.. undra varfor? for sist nar jag pratade med mamma horde jag ju... men kanske beror pa att vi ar lite ute pa landet, utanfor Nairobi! Vi ar pa ett stalle som heter Mlologno. haha, det ser lite ut som bagdad! men det ar sa vackert tycker jag..

Det blev ju andrade planer, sa jag och johanna foljde med Isabella till ett barnhem och en skola for gatubarn, har ute.. ojojoj, full rulle hela tiden! vi kom hit i torsdags. Det ar en kvinna Theresia som har startat det. bade hemmet med 90 barn och en skola till. shit alltsa! vilken kvinna! bra gjort!

Vi bor pa barnhemmet i ett separat rum..men det ar lyhort sa  vi hor alla barnen hela tiden.. haha,, galet mkt ljud, men det ar val inte sa konstigt med sa manga barn...det ar lite som ett hoghus. tjejer pa en vaning och pojkar pa en annan. de bor 6 st i varje rum. far frukost, mellanmal, lunch och middag. skola och klader gratis. saaa bra!
De har det verkligen hur bra som helst har, om man jamfor med andra barn.. alla ar sa glad och fina mot varandra. vanliga och omtanksamma! aldrarna ar mellan 4-18.. men det ar en primaryschool som de gar i, sa den aldsta gar i 8an, sen skickas de vidare till en internatskola.
Nagot som jag inte forstar ar, hur orkar de??!!!   alla barnen ar uppe ungefar till kl 22-23 varje kvall, och gar upp kl 5.30 for att borja skolan kl 7. alla barn upp till arskurs 3 gar  i skolan man-fre kl 7-16. med sen en timmes lek pa slutet.
Alla barn fran arskurs 4-7 gar fran man-lord fran kl 7-17. de i arskurs 8 gar alla dagar i veckan!!! kan ni fatta?! dock inte lika lange som till kl 18, pa lordag och sondag.. det ar skillnad fran sverige vill jag lova.. och har de inte gjort sina laxor kan de fa lite stryk... usch.. det ar sa intressant att prata med dom om dessa skillnader som finns i olika lander.
mammor far t.ex vara mammalediga i 3 man. inte lange precis.

Men de vuxna som finns pa barnhemmet, 4 st, som sover dar varje natt och skoter allt. sen fler som jobbar runt omkring... de ar underbara! de ger barnen sa mkt karlek! och visar barnen att de ar betydelsefulla! alla barn jag fragar trivs jattebra.. de ar sa lyckliga for att fa ha kommit dit. manga av dem har ju bott pa gatan.. tank att hora ett barn beratta om det! tungt.. kan knappt fatta.. det ar en gava att fa sitta a hora dessa historier pa kvallarna..
Detta ar en san fantastisk upplevesle! barnen ar verkligen sa snalla mot varann.. har aldrig sett nagot liknande. endast ett barn har jag sett grata, och det beror ju pa att hon var precis ny.

Tyvarr sa kande johanna att det blev for mycket. hon valde att lamna detta stalle p.g.a. olika anledningar, och akte darfor idag in till vart gamla vandrarhem, och ska bo dar till sondag. vanta pa mig for att vi sen ska aka till ett annat barnhem i Tanzania, med Lisa och Linn! ska bli kul att mota upp dem igen! Johanna kunde inte sova om natterna, och var darfor trott hela tiden. sa hon ska jobba pa kreativa huset lite istallet.

ahh, men jag mar bra!! jag tycker detta ar varldens chans och varldens upplevesle!! tank att fa se allt detta, a sen anda ha ett hem med sa manga kar i Sverige. Assaa, aah, jag uppskattar sverige saa! det ar varldens basta land! tack tack tack, for att jag ar fodd dar..detta land ar ju helt korrupt som jag sagt forut! alskade sverige med dess 4 arstider.

Det har varit lite jobbigt for isabella och johanna.. de har tyck det varit pafrestande med alla barn runt omkring hela tiden.. ingen egen tid direkt. skolan pa dagarna och barnhemmet resten av tiden, eftersom vi sover dar..
men jag kanner att jag inte vill dras ner av dom.. jag tycker om detta! ett tag. hur ska jag annars klara av att jobba med barn och ungdomar och bo pa landet i mitt liv..haha.. och djur.. det har de ocksa har.. getter, grisar och kossor som barnen far leka med...och Theresia, grundaren, har 6 egna barn.. precis som jag vill ha det. hahah!
men jag ar positiv och pigg.. keep it up..

Annki och Sven var och halsade pa oss, vara larare. helt underbara! det var skont att prata.. det blir mkt betendevetenskap under denna resa ocksa.. man far se en massa nya saker hos folk, som sagt.

oohh, jag saknar manga hemma.. men det gar bra..lite jobbigt ibland bara.. men da far jag tanka pa att ni finns iaf!

Nu ar klockan snart 19 och detr blir morkt snart.. ska sitta har en stund till.. sen ga till hemmet.. har kopt massa pappaer och pennor till klass 1 idag. var dar och ska dit imon me.. saa sota!

tack farmor for att du skriver! jag blir sa glad!! och katarina, jag saknar dig och birka!! vi ses snart.. du far bli mitt andra hem!

PUSSoKram ni alla dar langt borta...och glom inte, att allt som inte dodar dig blir du starkare av! nastan allt..

Kommentarer
Postat av: PETTER

bra julia ! KEEP IT UP!

sköt dig själv och skit i andra. närå.

men

asbra att du inte dras ner av negativitet.

jag har haft ett jätteskönt och slappt lov nu, fick du mitt sms eller?

idag ska jag träffa sofie jakobsson, hon är i GBG !

kul och träffa henne.

du har det bra, jag saknar dig lite :) pussjagälskardig!

2009-02-13 @ 13:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0