Umoja!

Det ar namnet pa det vandrarhem vi bor pa just nu. Vi kom tillbaka hit ikvall, efter tva fantastiska dagar i en by vid Kilimanjaros fot, FUKENI. Vi akte dit i Lordags formiddag. Eller rattare sagt, tog daladala (minibuss), gick en bit - bl.a. forbi en stor underbar marknad i alla dess farger, Sedan nar vi fortsatte ga sa hoppade vi upp pa en bils flak!! aahh, sa kul det var! men Niyat, som jag och Ola gick med, kande mannen som satt i den. Det var som att aka bat med flakt och vind, fast pa land. Efter det gick, gick och gick vi. uppfor! fram tills vi kom till byn. Det var jag och Ola fran klassen, och sen en tjej Niyat, som vi traffat har. det var hur skont som helst, och sa himla vackert!! det var gron afrika-skog! regnskog. ojojoj.. vilken utsikt da, eftersom byn lag sa hogt upp.. mmm.. mamma mia..

Efter att vi natt toppen till byn sa kom Lisa, Linn, Annki och Carsten i tre taxibilar med alla kvinnor fran DittAfrika-kursen. Har skulle vi nu spendera tva dagar och en natt med dom. Och det har vi nu gjort, Lovely!!
Vi har vandrat omkring i dessa berg och dalar.. sa harligt...jag blir alldeles lycklig av det. Nagra av kvinnorna tyckte det var tungt, jobbigt och svart.. men jag kanner mig i bra form. det e la gott!
Sa vi har vandrat vandrat och vandrat. och filmat sa mkt som mojligt.. hahah, kul ar att alla i hela byn och overallt kommer fram och tittar pa oss. som att vi ar undeverk! -Jambo! Habari gani? Mzuri sana!
Massa barn foljde ocksa efter oss under hela varan tripp..haha. sa nyfikna.. Tank att dessa barn och deras slaktingar lever i dessa skogsomraden, helt vilt! haha,, springer runt dar som andra tarzans! barfota! deras fotter ar ju ganska sa mkt mer stabilare, tjockare och taligare an mina kan jag lugnt saga! och sen alla hus som nastan tippar i all lutning.
rena rama djungelafrika!

Idag var vi ocksa pa gudstjanst dar. Kennedy, en man som vi har kontakt med ar prast. och aven en stor man i byn, som bl.a. startat upp ett mjolkprojekt dar.. Bara alla dessa vackra afrikaner i kyrkan, och vi. Kvinnorna ar sa himla vackra, med alla deras tyger i olika farger!
Allt tal var pa Schagga, ett av alla sprak har. Carsten gick upp och presenterade oss infor alla, pa Kiswahili. oj, det var maktigt!! jag fick tarar i ognonen.. tank att man satt dar, i ett helt annat land, pa en helt annan plats, i en annan kultur, jamfort vad man ar van vid. Det sjong och dansades i harliga stammor!
Efter allt var det aktion! de som inte har pengar att lagga i kollekten, skanker saker, som sedan aktioneras ut. bra va!
jag vann tva annanas for 5 kr! gott!

Nu ar vi tillbaka pa Umoja alltsa. Har ikvall atit pa restaurang, aterigen, som vanligt, med de aldre kvinnorna i DittAfrika. haha, de ar ju hur skona som helst. nagra av dem iaf! ojojojojojojjjj, jag har skrattat ihjal mig ikvall.. de gor sa mkt parodi pa mig och mitt liv. hahaha.. driver om mig och min nyfikenhet, att jag fragar mycket. och att jag inte vill slanga mat, utan att jag istallet samlar ihop allas raster.. haha,,,blev nastan lite for mkt skamt.. tro det eller ej, men det ar inte alltid kul att sta i centrum.. men men, jag hade det hur trevligt som helst! tack vet jag lisa, sanna och Ulla. hahah! Ulla gav mig den basta massagen jag nagonsin fatt av en kvinna i mitt liv.. shit vad bra.. hon tryckte pa alla omma punkter i min rygg och nacke. tacktacktack! hon och sanna e bjudna till birka, nar som! haha, och till sanna  vill jag komma hem pa en kopp te. Roliga kvinnor det dara! ca 40-50 ar.

Nu e det sovdags. Jag och Kicki delar rum denna vecka.. har byts det om vartannat. harligt.
Imon ska jag, linn och lisa till barnhemmet en sista gang. ge lite saker och saga hejda.. for vi ska nog inte tillbaka.. for tungt.. kanns inte som vi gor nagon nytta direkt.. vi gor barnen bara mer ledsna om vi faster oss vid dem och sen lamnar dem. De ar for svaga tyvarr.. usch.. sorgligt.. vi lamnar lite saker och tackr for oss, och fortsatter leva vart lyckliga liv.. kan tyckas..hmm.. svart det dara.. blandade kanslor.

Men vi ska aven hamta ut vara klanningar som vi har bett tjejer sy till oss ju!! ohhh, spannande!!

Sen ar min nasta fraga.. ska jag gora dreads?? aaahh.. jag vet inte.. ar trott pa mitt har!!

Puss o kram alla fina.. Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0