Tjoflojt!

Fortfarande i Nairobi, Kenyas huvudstad. Det bor drygt 3 miljoner manniskor har. Saaa manga! det jobbigaste med denna staden ar trafiken - overallt och hela tiden! Fatta luften. Inte sa bra. Bilkoer hela tiden, och bilarna star mest still. Va ska Nairobi gora for att losa detta problem? Bygga vagar utanfor sa att man inte behover passera genom staden om man inte ska in i den! Hoja parkeringsavgifter! Och forbjuda personbilar, JA! Det tycker jag blit bra. Och forsoka bygga en tunnelbana eller sparvagn.

Nu ar det Lordag. helg. Jag bor pa vandrarhemmet nara stan. Men det ar daligt har. Vattnet fungerar nastan aldrig, och toaletten stinker skit. Personalen ar inte sa trevlig. Man far inte ta med vanner in hit efter kl 20, sa trist. Jag som traffat sa manga fina! Speciellt Paddy, en kille jag hanger mycket med. Vi far se om det blir giftermal eller inte. haha! Hakuna Matata :)

Jag ar ensam har nu, ingen Mia. hon ar kvar i Naivasha. Dar vi var i nagra dagar for att dansa och spela trummor, pa en sepciell dag - The world wetlandsday! Nagra fran klassen anordnade den dagen tillsammans med miljoaktivisten Isaak. Sa bra! de vill fa folket mer medvetna om situationen ang Lake Naivasha. Alla rosfarmer som jag skrivit om tidigare. Vi blev ditbjudna att dansa. Jag, Mia, Ty och Eddie. Allt blev himla lyckat. Forutom att samma morgon som vi skulle dansa och trumma for dem, sa brande sig Mia rejalt pa kokande tevatten. Ush! Fy faaan. Nastan hela laret. Och det var tyvarr mitt fel, fast olyckshandelse. Jag satte mig pa samma sida av bordet, sa det foll over oss. Ni vet ett sant parkbord med bank pa varje sida, sitter ihop liksom. Det var sa ostabilt och foll. Vi visste inte. Usch. Mia, har aldrig kannt sadan smarta. Panik. Hon satte siog under kallt rinnande vatten i en timme, sen akte vi till ett litet sjukhus. De tog val hand om henne dar. Hon fick sprutor och mediciner for 70kr.

Sedan vilade hon hela dagen, medans vi andra fick dansa. Komma pa nytt och sen upptrada infor ca 500st. Men det gick super! Det blev verkligen uppskattat. Ty och Eddie trummade mest. Jag pratade och dansade. Ah sa kul. Vi sjong afrikanska latar, och svenska. Jag drog med de andra svenskarna Ina, Robert och Ingrid, sa vi dansade sma grodorna, sma grisarna och Pippi Langstrump med danser till. Sen dansade jag House, afrikanskt och Ragga :) Oh sa kul! Ty dansade ocksa, da trummade jag. Jag alskar att trumma, eller ja, jag gillart mkt. Tur att jag har en hemma!
Samma dag holls massa tal om miljon, och skolklasser upptradde. Mina svenska vanner bjod alla pa mat. Oj sa bra! De ater allt de far med varldens aptit. Det ar skillnad mot svenska barn det. OjOj. Sa underbart att se.
Det man ater har ar mest bonor-sukumaviki(likannde spinat)vitkal i en god blandning, ris, Ugali(majsmjol-inte gott!!)getheri(bonor och majs) och Chapati(brod). Jag gillare det mesta. mmm! Ater ju inget kott, vilket de flesta gor har dock.
Innan vi akte darifran dansade jag massa och skojjade med barnen. de stod runt mig hur manga som helst, skrattade och dansade. Jag i mitten och dansade, haha, fattar ni att jag trivs eller :) De foljde efter mig och vi dansade till - I like to move it!

Mia har sar pa benet, men mar mycket battre. Hon ar trots allt lycklig sager hon. Och ingen av oss langtar hem for fem ore. Men jag skryter om att jag har varldens basta familj och vanner i Sverige. visar bilder och berattar hur underbara ni ar och hur mycket jag alskar er! Berattar om hur stora delar av min familj har nog egentligen har ett afrikanskt hjarta. Inte minst varldens basta mamma Gunilla. Du borde komma hit, du skulle kanna attt du lever! En dag ska jag ta dig hit. Jag alskar dig jag alskar dig.
Och pappa, du skulle ju alska naturen har! alla vackra djur, faglarna!! Tycker du att jag ska bestiga Kilimanjaro? Jag tror det va? :)

Hahah, i Naivasha blev jag, Mia, Ingrid och Ina hembjudna till en man, typ ett gammalt kommunalrad. Haha, det var ju en upplevelse. Vi satt och lyssnade pa nar han pratade i drygt tva timmar. han hade tjatat om att fa bjuda oss pa middag. Hans son gjorde det hur gott som helst. Men vad vi inte visste var att det skulle komma en nota pa 180 kr sen. haha! NO way! Gubbjavel! Vi gick darifran tillslut. Eftersom jag hade dansat med honom dagen innan och han fullkomligt alskade det, sa forblev vi anda vanner trots allt.
Haha, Ina ar en underbara kvinna fran Leksand. snart 50 ar. Saaaa skon! Hon sager hela tiden till mig hur bra jag ar med folk, hur jag far alla att kanna sig speciella och vardefulla, genom mitt satt att lyssna opch fraga. Jo, man tackar, och klappar sig lite pa axeln :)

Igar akte jag ensam fran Naivasha. Ligger ca 2 timmar utanfor Nairobi. Mia och de andra ville stanna kvar och ta det lugnt, medans jag vill till stan. Dansa och traffa Paddy. Hemresan gick ganska bra. Forutom att jag blev lurad pa 30 kr. Tva killar sa att jag skulle aka med den bussen, och tog betalt. Men sa sen att jag skulle ta en annan. De sprang ivag med pengarna, sa jag var tvungen att betala den andra pa nytt. Som tur var hjalpte en schysst kille mig. Haha, 30 kr, vad tusan. Det kan de gora nagot roligt for, eller tyvarr sakert kopa sprit.
I Naivasha fanns det endel gatubarn. Sorgligt. Vi pratade med dom, om att aldrig ge upp, och forsoka hitta manniskor som hjalper de i omradet. Vi pratade massa och gav dem kex.
Men jag kom sentill Nairobi i trygga hander och ar stolt over mig sjalv att hitta sa pass bra. Och nastan vara den enda vita bland alla dessa manniskor. Lite komiskt!

Jag kopte igar nar jag kom fram till N bussbiljetter till Dar es Salaam. Vi vill aka en hel dag,. pa mandag. Jag och Mia. Sen ar det fler fran klassen som kommer till Zanzibar, till festivalen! saaa kul!
Sedan at jag den gamla vanliga goda maten pa en restaurang. folket skrattar lite at en, for de undrar och betraktar en sa mycket som viting. Jag satte mig mitt emot en kvinna. Vi tittade pa varandra och skrattade. Hon fragade vart jag kom ifran, och vill ha min adress. Ville att hennes barn skulle komma och halsa pa mig. Haha. Sen gav hon mig en skiva emd hennes musik. Hon var ju tydligen gospel-sangerska. Sa hon ska bjuda mig till den kyrka hon ska sjunga i snarast. haha, Vilka underbara moten!

Sen igar var det dansdansdans! Med wayowayo. Paddy trummar. underbart! sa kul. alla ar sa valkomnande. Vi var ett gang som dansade. alla i 20arsaldern. Grymma Monica, och Jimmie. Ojoj, finns det nagot battre an att se folk alska det de gor och sedan ar hur gfrymma som helst? oooohhhh, i looooove. Vi hade kul. Sen hangde jag med Paddy hela kvallen. Vi drack te och ol. saaaa dyrt! 25 kr st - Inte billigt. Billig te kostar ca 1-5 kr, och en ol 10 kr. Men nu var vi pa ett fint stalle med nastan bara vita. Never again.
Nar vi skulle saga hejda till varandra och kramades. Sa kom polisen, hahah!! En man kliver ut med stort vapen, och vill arrestera oss. For sa gor man inte pa en officiell plats, tycker de. det finns ingen lag som sager sa, men de vill passa pa att ta en vitings pengar. Jag fick en chock, borjade smaskratta, men sa Ok, vi foljer med. Paddy pratade med dem pa Kizwahili. Tillslut lat de oss ga. bra dar. For de fick ju ingar pengar av mig, och da var det kanske inte sa intressant. Oh no. men hej sa konstigt! vilken varld vi lever i. Bra dalig rolig trakig. haha.

Tankte forsoka ladda upp en bild. eller tva. Sen ata frukost. sola lite pa taket. stretcha. Sen mota upp var nya hostelvan Carolina. jag ska ta med henne till Kibera, nar barnen ska dansa. Imon ska jag ut till barnhemmet igen, och hamta mina vandringskangor. Ska ju ta med dem till Tanzania, som jag nu kommer var i, i 3 veckor.

Ok alla nara och kara alskade ni. Detta blev jattelangt. hoppas ni har haft lite kul och intressant pa vagen. Jag undrar jattemycket hur ni har det dar hemma. Jag kommer till Sverige ca den 1 april, vilket skamt va! haha

KARLEK!


Kommentarer
Postat av: brotha!

HEEEJ!

ojojoj. vilka äventyr. du får fan vara försiktig. du är i ett annat land. så du inte åker dit eller nåt. LUGN.

men vad härligt du har det, men bli inte snål när du får en öl för 25 kr. i sverige betalade jag 63 kr förra fredagen.

nu är jag sjuk. varit hemma från skolan i 3 dagar och hemma från jobbet idag. inte kul.. hostig och lite snorig. victor kommer hit på torsdag! så då ses vi en snabbis innan jag åker till tranås och träffar julias bebis och sen åker till fjällen.

jag har fått ett showjobb på hagabadet också tillsammans med en klasskompis! kul.

PUSSPUSSPUSS

2011-02-05 @ 12:17:20
URL: http://snivee.blogspot.com
Postat av: farmor

Ännu ett intresant kapitel i Ditt liv,jag tycker Du är väldigt modig när Du gör saker ensam i denna stora stad och i främmande land beundrar Dig.Hoppas Du får lika trevligt och kul på nästa ställe ser fram emot att få läsa mera om der finns dator!!! dit Du kommer.Full snöstorm här och minus 12 gr.



Kram från farmor

2011-02-11 @ 22:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0